Column brief ZLTO

Voorzitter ZLTO Deurne, Henk Raaijmakers is even dialoog-pad kwijt.

Een dag voor de Commissievergadering van Ruimte & Economie op 24 maart kregen we via de griffier een brief binnen van de voorzitter van de ZLTO-Deurne. Op zich een goede zaak dat een voorzitter de belangen van zijn leden naar voren brengt. Er is immers een zorgwekkende situatie voor boeren in het Peelgebied.

Nu ben ik gewend dat je met het schrijven van een brief begint met het inleiding van het belangrijkste item en de brief ook eindigt met het belangrijkste nog eens scherp naar voren te brengen. In het geval van de brief van Henk Raaijmakers was dat een vorm van schelden tegen vereniging Stop de Stank.

Jammer dat Henk Raaijmakers het pad van de dialoog daarmee verlaat, nog niet eens zozeer ten opzichten van Stop de Stank, die voelen zich niet zo snel opzij gezet, maar zeker wel ten opzichten van 47% van de kiezers die bij de laatste gemeenteraadsverkiezing gestemd hebben op een partij die, of een standstill-beleid of minder dieren willen in Deurne. Een vereniging uitschelden die ook hun belangen naar voren brengt raakt ook die leden en de kiezers voor dit beleid. Er is namelijk een zeer zorgwekkende situatie voor burgers in het Peelgebied. Men maakt zich zorgen over de kwaliteit van de lucht, water en grond.

Ik nodig Henk Raaijmakers graag uit om weer terug te komen op het pad van de dialoog. Ik zie weer uit naar zijn volgende brief aan de raads- en commisieleden.

Wil je zelf een mening vormen over de brief? Klik hier om de brief te lezen.

Wilbert van Deursen
Fractievoorzitter, Progressief Akkoord – GroenLinks.