Deurne in 2030

Deurne in 2030 volgens Progressief Akkoord-GroenLinks.

Een mooie vraag van Duurzaam Deurne Nieuws die Progressief Akkoord-GroenLinks uitdaagt om ons toekomstperspectief voor te leggen aan de burgers van Deurne.

jonge-varen

Onze basis is duurzaamheid: zorg voor balans tussen mens, milieu en economie zodat generaties na ons vooruit kunnen. We willen u graag in het kort in enkele onderwerpen voorleggen.

Voor de uitgebreide versie, klik hier voor een pdf.

Passende economie dat bij een dorp met kerkdorpen past.

Deurne blijft een dorp met kerkdorpen. Dat willen we terug blijven zien in de stedenbouwkundige inrichting of liever gezegd in de dorpsbouwkundige inrichting van Deurne.

Het agrarisch ondernemen zal nog volop bezig zijn met het veranderingstraject. Men is bewust van het gegeven dat de grootschalige bio industrie in de Peelregio geen goede toekomst heeft. Tevens blijft de conclusie dat het buitengebied een van de meest sterke punten blijft van Deurne. We hebben een traject ingezet waarbij de bio-industrie afneemt en de kleinschalige (familie) bedrijven met meer variatie en diversiteit gaan ondernemen.

De eigenkracht van de samenleving.

De eigen kracht van de Deurnese samenleving is niet nieuw, het vraagt enkel een nieuw vergezicht. Veel mensen putten nieuwe kracht uit activiteiten die organisaties organiseren. Vanuit deze gezamenlijke verantwoordelijkheid krijgt eigen kracht een nieuwe inhoud die dienend zal zijn aan de inwoners van Deurne.

Zorg verdient onze zorg.

Progressief Akkoord-GroenLinks ziet een samenleving die steeds meer verantwoordelijkheid neemt voor de zorg voor elkaar. Er zullen steeds meer kleinschalige woonzorgcentra met eigen financiering ontstaan waar mensen hun eigen zorgondersteuning gaan regelen. Burgers zullen meer bewust omgaan met de kosten van de zorg.

Kunst en cultuur.

De op gang zijnde verandering heeft veel steun aan kunst en cultuur. Zonder kunst en cultuur geen bezieling, vernieuwing en vooruitgang.

Nieuwe politiek

Er zal steeds meer van de deskundigheid van burgers gebruik gemaakt gaan worden. Het tijdperk van de coalitiedemocratie zal voorbij zijn. Op naar groen-rechts en blauw-links in al haar schakeringen, volksvertegenwoordigers kennen geen kadaverdiscipline meer.

Voor de uitgebreide versie, klik hier voor een pdf.