Toerisme

Investeren in toerisme betekent vooral eerst de kwaliteit van het milieu verbeteren.

Een imago-onderzoek onder Nederlanders leverde een aantal jaren geleden op: “Het stinkt in de Peel”. Tussen toen en nu is daar niets aan veranderd. De intensiviteit van de vleesproductie is alleen maar toegenomen. De technische ontwikkelingen die voor verbeteringen zouden moeten zorgen, worden alleen maar ingezet om de vleesproductie te verhogen omdat de geurnormen op hetzelfde slechte niveau gehandhaafd blijven. Het buitengebied in Deurne is geen aantrekkelijk uitloop- en recreatiegebied dicht bij huis voor de Deurnese bewoners. Voor de toerist geldt hetzelfde. Het buitengebied is goed herkenbaar door de agrarische activiteiten namelijk grote, hele grote stallen en straks wellicht veel, heel veel kassen. Hoezo wil de gemeente Deurne ons buitengebied aantrekkelijk maken voor de toerist?

• Eerst minder dominante agro-activiteiten in het buitengebied. Daarna meer een goed bereikbaar uitloopgebied voor de bewoners en toeristen en dat op loop- en fietsafstand vanuit de woning.
  • Pas op een grotere schaal in toerisme gaan investeren als de kwaliteit van het milieu is verbeterd.
  • Faciliteren van (vrijwilligers)organisaties en ondernemers die het natuurgebied in stand houden en beschermen.