Visie op centrumplan

Op dinsdag 24 januari werd het raadsvoorstel “Samen Deurne centrum verbeteren” gepresenteerd aan de raadscommissie Ruimte & Economie. Kort samengevat betekent het dat er in de ochtenden en op zon- en feestdagen geëxperimenteerd wordt met gratis parkeren in het centrum van Deurne. Dit moet de opmaat zijn naar volledig gratis parkeren in het centrum. Daarnaast worden er allerlei werkgroepen in het leven geroepen om het centrum aantrekkelijker te maken voor winkelend publiek.

We complimenteren de wethouder en de betrokken ondernemers voor de werkwijze. Samen hebben ze de schouders eronder gezet en zijn tot een resultaat gekomen dat voor alle belanghebbenden tot tevredenheid stemt. En daar wringt voor ons de schoen. Want 1 groep belanghebbenden is niet meegenomen in de onderhandelingen, en dat zijn de centrumbewoners. Bezorgde burgers hebben ons gemaild met de vraag waar zij hun auto nog kunnen parkeren als straks iedereen die in het centrum werkt en winkelt zijn auto overal neer mag zetten. Het verbaasde ons dat deze groep belanghebbenden buiten beschouwing is gelaten. We hebben er dan ook voor gepleit dat de wethouder de belangen van deze groep mensen meeneemt in de keuzes die gemaakt worden. Dat heeft hij toegezegd.

Daarnaast hebben we gepleit voor stimulering van fietsverkeer naar het centrum. De wethouder die verantwoordelijk is voor dit dossier heeft ook duurzaamheid in zijn portefeuille, dus ook daar stond hij welwillend tegenover.

En natuurlijk de kosten, want wat vinden we het jammer dat er zo geheimzinnig gedaan wordt over wie dit moet gaan betalen. Uiteindelijk kwam het erop neer dat de inwoners van onze gemeente de kosten voor hun rekening zullen moeten nemen. Als zij er een bruisend en levendig centrum voor terug krijgen is dat acceptabel, maar dat is vooralsnog de vraag. Mede daarom hebben we gepleit voor een evaluatie waarin bekeken wordt of de effecten voldoende zijn om dit beleid door te zetten. Ook die evaluatie komt er.

Kortom: een mooie eerste aanzet, maar we zijn er nog lang niet. We houden nauwlettend in de gaten wat voor vervolg dit plan krijgt.

Tot slot het artikel dat het Eindhovens Dagblad publiceerde over het debat dat gevoerd is:

IMG_3009

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized met de tags , , , . Bookmark de permalink.